joellatheelen.reismee.nl

Blog 1: Eerste week

Zateredag 11 november

Eindelijk ging mijn avontuur beginnen. Om 01:00 ging de wekker en na veel gestress en het ompakken van mijn koffer kon de reis richting Schiphol beginnen. Aangekomen op Schiphol eerst de koffers gedropt en nog wat gedronken met papa, mama en Jovey. Het moment van afscheid nemen was aangebroken, kort maar krachtig zal ik maar zeggen. Gelukkig kende ik nog wat collega’s van stage dus de wachttijd achter de douane verliep snel. Om 08:30 landde ik in Nice en wat was ik zenuwachtig, hoe zou de eerste ontmoeting verlopen? Zal ik haar herkennen? Waar gaan we over praten? Al deze vragen spookten door mijn hoofd, na enkele traantjes weggeveegd te hebben en ik al mijn moed verzameld had ben ik richting de aankomsthal gelopen. Na even wachten kwam de hostmom aangelopen en alles ging eigenlijk vanzelf. We moesten nog ongeveer een klein half uurtje rijden richting Monaco en wat is het hier mooi, tijdens de autorit keek ik mijn ogen uit. Thuis aangekomen maakte de hostmom een ontbijtje en heb ik rustig mijn koffers uitgepakt. Wat een mooi uitzicht vanuit het appartement! In de middag heb ik de jongens ontmoet "P" van 11 jaar en "C" van 8 jaar. De hostdad is nog een week op vakantie dus die ontmoet ik later. Na de cadeautjes gegeven te hebben en ik nog wat gespeeld heb met de kinderen was ik toch wel erg moe van alles. In de middag even op bed gelegen en alles laten bezinken wat er op me afgekomen was. Tegen de avond met de hostmom en de kinderen naar de kermis geweest hier in Monaco, dat was erg gezellig. we hebben de dag afgesloten bij Mc Donalds en de hostmom deed ondertussen boodschappen bij Carrefour. Toen we thuis waren snel naar bed gegaan. Een geslaagde eerste dag!

Zondag 12 november

Vandaag deed “C” mee aan een hardloopwedstrijd. Na het ontbijt zijn we naar de wedstrijd gegaan en hebben we hem aangemoedigd. Toen de wedstrijd was afgelopen benik met “P” naar de Japanais Garden geweest, erg mooi om te zien. De lunch bestond uit pasta pesto en een salade, ik was gelukkig! Na de lunch niet veel meer gedaan, was nog best moe. 'S avonds een lekkere sandwich met zalm gegeten en om21:00 gingen de kinderen naar bed en ben ik zelf ook meteen gaan slapen, want morgen start mijn eerste werkdag als au pair, om 06:30...

Maandag 13 november

Om 06:30 ging de wekker. Ik wist nog niet zo goed wat mijn taken waren in de ochtend en wat er van mij verwacht werd, dus ik wachtte af totdat de hostmom wakker was en vertelde wat ik moest doen. Bij de ochtendroutine hoort de vaatwasser leegruimen, de was ophangen, tafel dekken en de kinderen helpen aankleden. Om 08:00 heb ik “C” naar school gebracht en ben zelf meteen doorgegaan naar Nice om mijn school te zoeken. Ik wilde zo snel mogelijk beginnen met school omdat ik merkte dat ik met mijn Engels niet ver kwam hier, de Fransen doen alsof ze mij niet verstaan en thuis wordt Frans en Italiaans gesproken dus dat is erg lastig. Aangekomen bij mijn school had ik een gesprek met de lerares en kon ik meteen beginnen in een “au pair klas”. Deze klas had al les vanaf september dus ze spraken al een aardig woordje Frans, ik verstond er natuurlijk niks van en werd in een beginnersklasje gezet. In deze klas zitten alleen maar volwassenen dus ik hoop snel op niveau te zitten zodat ik terug kan naar de “au pair klas”. Vanaf nu ga ik elke dinsdagmorgen en donderdagmorgen 4 uurtjes naar school. Na school nog wat rondgelopen in Nice. Om 16:30 was het tijd om “C” van school te halen. “P” gaat zelf naar school en naar huis. We hebben samen huiswerk gemaakt en Formule 1 gespeeld op de playstation. De hostmom is normaal om 18:00 klaar met werken, maar vandaag kreeg ik al meteen een berichtje dat ze moest overwerken en of ik wilde zorgen dat de kinderen gingen douchen. Ik hoef niet te koken, dat doet de hostmom zelf, dit is wel een opluchting, want koken is niet bepaald mijn kwalitiet, haha. Het enige nadeel hiervan is dat we laat eten, waar ik nog even aan moet wennen. Om 20:15 zaten we dan eindelijk aan het eten, daarna weer op tijd naar bed.

Dinsdag 14 november

Vandaag was dan de eerste “echte” schooldag. Na mijn ochtendroutine gedaan te hebben, “C” afgezet op school en meteen weer door naar het station. Met de trein naar Nice, wat ongeveer 20/25 minuten is, dan nog 20 minuten lopen naar school, dus de eerste 45 minuten mis ik al van de les. Na school werd ik voorgesteld aan een ander Nederlands meisje (tevens de enige op school). We hebben wat geklets en telefoonnummers uitgewisseld en afgesproken om donderdag na school samen te gaan lunchen. Ik had de Hema gevonden dus nog snel wat schoolspullen gekocht en weer snel terug naar Monaco want om 16:30 was het weer tijd om “C” van school te halen. Samen huiswerk gemaakt en een spelletje gedaan. Na het eten geholpen met afruimen en de kinderen naar bed brengen entoen was de dag alweer voorbij.

Woensdag 15 november

Vandaag had “C” maar een korte dag school en moest hij om 11:30 weer opgehaald worden.“C” had z’n dag niet helemaal en luisterde slecht. Op woensdagmiddag heeft hij voetbaltraining dus heb ik hem daar om 13:30 afgezet en ben wat gaan wandelen om Monaco beter te leren kennen. Om 15:30 “C” weer opgehaald en zijn we naar huis gegaan. “C” moest huiswerk maken maar had hier natuurlijk geen zin in, na heel wat drama heeft hij zich 5 minuten kunnen concentreren en toen was het over. ‘S avonds een gesprek gehad met mijn hostmom omdat ik niet goed wist hoe ik hiermee om moest gaan. “Ze testen je uit” zei ze, nou dat was dan goed gelukt! Er ligt best wat druk op me en hier moest ik erg aan wennen. De dag afgesloten met wederom een pasta en lekker vroeg naar bed gegaan.

Donderdag 16 november

Een nieuwe schooldag voor mij, ik keek hier erg naar uit, even het huis uit en andere mensen om me heen. “C” had vandaag school tot 17:30 en maakt huiswerk ook op school, dus ik was al opgelucht, iets minder stress vandaag. Na school kwam ik het Nederlandse meisje tegen en zijn we met nog 5 andere meiden uit Zweden, Mexico en Noord-Korea gaan lunchen. Erg leuk om nieuwe mensen te leren kennen en veel gekletst. Na school weer terug naar huis en heb ik samen met “P” die ondertussen ook al thuis was geknutseld. Mijn hostmom kwam die avond pas laat thuis dus ik moest alleen eten met de kinderen. Gelukkig had ze wel al gekookt en het opwarmen lukte mij nog wel. Later die avond nog ‘slime’ gemaakt met z’n 3e en toen was het alweer bedtijd. Al met al een leuke dag vandaag!

Vrijdag 17 november

Vandaag een rustig dagje. Nadat ik “C” naar school gebracht had ben ik naar het busstation gegaan om een buskaart aan te vragen. Daarna rustig naar huis gewandeld en een filmpje gekeken. Ondertussen was de housekeeping aan het schoonmaken en strijken. Het was de bedoeling dat ik “C” weer zou ophalen van school maar op het laatste moment kreeg ik een appje van de hostmom dat hun vader ze ging ophalen (de ouders zijn gescheiden), dus ik had onverwachts vrij. Ik had alle tijd om 5 afleveringen gtst terug te kijken en te skypen met thuis. Om 20:30 gegeten met de hostmom en lekker gekletst over van alles. Morgen begint mijn eerste echte vrije dag dus in bed ging ik wat plannen maken wat ik allemaal wilde doen dit weekend.

Zaterdag 18 november

Vandaag lekker uitgeslapen (lees 08:45). Iedereen sliep nog dus nog even wat klusjes gedaan. Toen de kinderen wakker waren samen huiswerk gemaakt. “P” had vandaag zeilles dus hij ging er alweer vroeg vandoor met mijn hostmom. Ik ben met “C” naar het strand geweest en hebben wat gevoetbald. ‘S middags gingen de kinderen met hun vader wat leuks doen dus kon ik op ontdekkingsreis. Ik ben in de bus gestapt en op verschillende plekken uitgestapt om wat rond te kijken en lopen. Het was heerlijk weer dus de dag afgesloten op het strand.

Het was een intensieve week, ik ben erachter gekomen dat ik het “gewoon een beetje oppassen” wel onderschat heb. Het is allemaal vermoeiender dan ik had gedacht. Maar elke dag gaat een beetje beter en leer ik iedereen beter kennen en vind ik mijn draai hier in het mooie Monaco. Ik ga proberen om soms een blog te schrijven om jullie op de hoogte te houden van wat ik hier allemaal doe. Foto's kun je vinden onder het kopje "Foto's"

Bisous, Joëlla

Karin Timmermans-Verkoeijen

Vindt het leuk om je blog te lezen en Monaco is geweldig en het zal even wennen zijn maar alles komt goed. En zeker een keer naar het Casino gaan is de moeite waard. Tot de volgende keer groetjes uit Venlo.

Caroleyn

Leuk om je blog te lezen alle begin is moeilijk maar de wets wat weej in Venlo zeggen alles Kump Good.

Intissar

Hee schat wat leuk dat je ons er in mee neemt, komt allemaal goed voor alles een eerste keer.
Dikke kus je oude collega van KLM ♡

Wies - Au Pair Team

Hoi joëlla,

Wat leuk om je eerste week zo te lezen.
De eerste week is altijd vermoeiend, omdat je nog aan alles moet wennen en je nog moet aarden. Laat het op je afkomen en zoek andere mensen op om ondanks het drukke schema, leuke dingen mee te gaan doen.

Geniet ervan en we houden contact.
Wies - Au Pair Team

Jarek

Hej Joella Theelen please call this number as soon as possible 0616238566 very important